«Актуальні аспекти підвищення рівня педагогічної майстерності вчителя української мови і літератури в підготовці учнів до складання ЗНО»
Мета програми полягає у формуванні компетентностей учителів української мови і літератури закладів загальної середньої освіти, необхідних для досягнення мети та виконання завдань, визначених Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, зокрема в площині зовнішнього незалежного оцінювання з української мови і літератури.

Subject of advanced training:
Комунальний вищий навчальний заклад "Херсонська академія неперервної освіти" Херсонської обласної радиDevelopers / Program Developments:
Марецька Л.П., к.п.н., доцентка кафедри теорії й методики викладання навчальних дисциплін, завідувач навчально-методичної лабораторії української мови і літературиMain train directions:
- використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку
- мовленнєва, комунікаційна компетентність
- розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій)
- формування професійних компетентностей галузевого спрямування, опанування новітніми виробничими технологіями, ознайомлення із сучасним устаткуванням, обладнанням, технікою, станом і тенденціями розвитку галузі економіки, підприємства, організації та установи, вимогами до рівня кваліфікації працівників за відповідними професіями (для працівників закладів професійної (професійно-технічної) освіти)
- цифрова компетентність
Qualification form:
- інституційна (очна/денна)
Qualification types:
- курси (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Target audiences:
- Викладач
- Вчитель
List of common competencies:
- Громадянські та соціальні компетентності
- Культурна компетентність
- Лідерська компетентність
- Підприємницька компетентність
Common competencies of teachers according to the professional standard:
- ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.03. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження (культурна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
- ЗК.05. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність)
List of professional competencies:
- Українська література
- Українська мова
Professional competencies of teachers according to the professional standard:
- A1. Мовно-комунікативна компетентність
- A1.1. Здатність забезпечувати здобуття учнями освіти державною мовою
- А1.4. Здатність формувати і розвивати мовно- комунікативні уміння та навички учнів
- А2. Предметно-методична компетентність
- А2.3. Здатність здійснювати інтегроване навчання учнів
- А2.4. Здатність добирати і використовувати сучасні та ефективні методики і технології навчання, виховання і розвитку учнів
- Б1. Психологічна компетентність
- Б1.2. Здатність використовувати стратегії роботи з учнями, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я-ідентичності
- Б1.3. Здатність формувати мотивацію учнів та організовувати їхню пізнавальну діяльність
- Б1.4. Здатність формувати спільноту учнів, у якій кожен відчуває себе її частиною
- Б3. Компетентність педагогічного партнерства
- Б3.2. Здатність залучати батьків до освітнього процесу на засадах партнерства
- Б3.3. Здатність працювати в команді із залученими фахівцями, асистентами вчителя для надання додаткової підтримки особам з особливими освітніми потребами
- В2. Здоров’язбережувальна компетентність
- Г1. Прогностична компетентність
- Г1.1. Здатність прогнозувати результати освітнього процесу
- Г1.2. Здатність планувати освітній процес
- Г2. Організаційна компетентність
- Г2.1. Здатність організовувати процес навчання, виховання і розвитку учнів
- Г2.2. Здатність організовувати різні види і форми навчальної та пізнавальної діяльності учнів
- Г3. Оцінювально-аналітична компетентність
- Г3.1. Здатність здійснювати оцінювання результатів навчання учнів
- Д1. Інноваційна компетентність
- Д1.1. Здатність застосовувати наукові методи пізнання в освітньому процесі
- Д1.2. Здатність використовувати інновації у професійній діяльності
- Д2. Здатність до навчання впродовж життя
- Д2.1. Здатність визначати умови та ресурси професійного розвитку впродовж життя
- Д2.2. Здатність взаємодіяти з іншими вчителями на засадах партнерства та підтримки (у рамках наставництва, супервізії тощо)
- Д3. Рефлексивна компетентність
- Д3.1. Здатність здійснювати моніторинг власної педагогічної діяльності і визначати індивідуальні професійні потреби
НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
(очна форма навчання)
№ | З м і с т | В | Л | С | П |
Модуль 1. Інформаційно-мотиваційний | |||||
1.1. | Зовнішнє незалежне оцінювання в Україні: мета, історія розвитку, місце і роль в системі освіти. | 1 | 1 | ||
1.2.
| Професійна компетентність учителя-словесника як обов’язкова умова успішності його професійної діяльності | 1
|
| 1 |
|
Модуль 2.
| |||||
2.1.
| Основні положення чинних програм ЗНО з української мови і літератури. | 1
| 1 |
|
|
2.2. | Методичний інструментарій сучасного уроку української мови і літератури. | 4 | 2 | 2 | |
2.3 | Тестові завдання з української мови: розв’язування, аналіз. | 2 | 1 | 1 | |
2.4 | Тестові завдання з української літератури: розв’язування, аналіз. | 2 | 1 | 1 | |
2.5 | Майстер-клас «Особливості організації повторення та узагальнення на уроках української мови і літератури». | 2 | 2 | ||
2.6 | Власне висловлення у форматі ЗНО: загальна характеристика. | 2 | 1 | 1 | |
2.7 | Особливості структурних елементів власного висловлення: теза, аргументи, приклади, висновок. | 4 | 1 | 1 | 2 |
2.8 | Тренінг-практикум «Я екзаменатор». | 2 | 2 | ||
2.9 | Тренінг-практикум «Я учасник ЗНО». | 2 | 2 | ||
2.10 | Моделювання уроку української мови і літератури з використанням цифрових технологій та онлайн-тренажерів, освітніх платформ. | 4 | 1 | 1 | 2 |
2.11 | Секрети успішного складання ЗНО з української мови і літератури (психологічний та здоров’язбережувальний складники). | 1 | 1 | ||
Модуль 3. Рефлексивно-аналітичний | |||||
3.1. | Тестування з теми «Актуальні аспекти підвищення рівня педагогічної майстерності вчителя української мови і літератури в підготовці учнів до складання ЗНО» Аналіз очікувань. Самооцінювання набутих навичок
| 2 | 2 | ||
Разом | 30 | 5 | 9 | 16 |
Ознайомлення з основними положеннями документів, що регламентують вивчення предметів, організацію та проведення ЗНО з української мови і літератури.
Уміле застосування методичного інструментарію сучасного уроку української мови і літератури: методів, прийомів та технік підготовки до ЗНО; ознайомлення з різними видами тестових завдань; практичне засвоєння особливостей організації повторення та узагальнення на уроках української мови і літератури; ознайомлення з особливостями власного висловлення у форматі ЗНО: загальна характеристика. Практичне ознайомлення та самостійне створення структурних елементів власного висловлення. Моделювання уроку української мови і літератури з використанням цифрових технологій та онлайн-тренажерів, освітніх платформ. Розуміння передумов успішного складання ЗНО з української мови і літератури.
Проведення тестування з метою виявлення рівня засвоєння відомостей і практичних навичок щодо сучасної методики викладання української мови і літератури.