«Нова українська школа: реалізація компетентнісного підходу в початковій школі за науково-педагогічним проєктом «Інтелект України»
Мета Програми — опанування вчителями проєктних класів науково-педагогічного проєкту «Інтелект України» теоретико-методологічних, методичних та практичних основ імплементації в практиці роботи початкової школи основних положень компетентнісного підходу.

Суб’єкт підвищення кваліфікації:
Комунальний вищий навчальний заклад "Херсонська академія неперервної освіти" Херсонської обласної радиРозробники / розробниці програми:
Слободенюк Лідія Іванівна, доцентка кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти, кандидат психологічних наукНапрями підвищення кваліфікації:
- розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій)
Форма підвищення кваліфікації:
- інституційна (очна/денна)
Види підвищення кваліфікації:
- курси (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Вчитель
Перелік загальних компетентностей:
- Громадянські та соціальні компетентності
- Культурна компетентність
- Лідерська компетентність
- Підприємницька компетентність
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.03. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження (культурна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
- ЗК.05. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Початкова школа
Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- A1. Мовно-комунікативна компетентність
- A1.1. Здатність забезпечувати здобуття учнями освіти державною мовою
- А2. Предметно-методична компетентність
- А2.3. Здатність здійснювати інтегроване навчання учнів
- А2.4. Здатність добирати і використовувати сучасні та ефективні методики і технології навчання, виховання і розвитку учнів
- Б1. Психологічна компетентність
- Б1.2. Здатність використовувати стратегії роботи з учнями, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я-ідентичності
- Б1.3. Здатність формувати мотивацію учнів та організовувати їхню пізнавальну діяльність
- Б3. Компетентність педагогічного партнерства
- Б3.2. Здатність залучати батьків до освітнього процесу на засадах партнерства
- Б3.3. Здатність працювати в команді із залученими фахівцями, асистентами вчителя для надання додаткової підтримки особам з особливими освітніми потребами
- В3. Проєктувальна компетентність
- В3.1. Здатність проєктувати осередки навчання, виховання і розвитку учнів
- Г1. Прогностична компетентність
- Г1.1. Здатність прогнозувати результати освітнього процесу
- Г1.2. Здатність планувати освітній процес
- Г2. Організаційна компетентність
- Г2.1. Здатність організовувати процес навчання, виховання і розвитку учнів
- Г2.2. Здатність організовувати різні види і форми навчальної та пізнавальної діяльності учнів
- Д1. Інноваційна компетентність
- Д1.1. Здатність застосовувати наукові методи пізнання в освітньому процесі
- Д1.2. Здатність використовувати інновації у професійній діяльності
- Д3. Рефлексивна компетентність
- Д3.1. Здатність здійснювати моніторинг власної педагогічної діяльності і визначати індивідуальні професійні потреби
НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
(очна/дистанційна форма навчання)
Модулі, теми занять | Викладач (ПІБ, науковий ступінь, вчене звання) | ||||
Лекції | Практичні | Семінарські | Всього | ||
Модуль 1. Інформаційно-аналітичний | |||||
1.1. Аксіологічні імперативи розвитку національної системи освіти. Нормативна база функціонування науково-педагогічного проєкту «Інтелект України» в національному освітньому просторі | 4 | 4 | Слободенюк Л.І., к.психолог.н., доцент кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти | ||
1.2. Психологічні основи освіти академічно здібних учнів початкової школи | 2 | 2 | 4 | Слободенюк Л.І., к.психолог.н., доцент кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти | |
Всього передбачено годин за планом | 6 | 2 | 8 | ||
Модуль 2. Професійно-діяльнісний | |||||
2.1. Методика викладання навчальних предметів «Читання» та «Письмо» на другому (генетичному) та третьому (алфавітному) етапах формування в першокласників первинних умінь і навичок читання та письма як складових мовленнєвої компетентності | 2 | 2 | 4 | Вовченко Л.П., тренер, учитель Херсонської гімназії №1 Херсонської міської ради, Харинюк О.В. тренер, учитель Херсонської гімназії №1 Херсонської міської ради | |
2.2. Особливості викладання навчальних предметів «Я пізнаю світ» і «Українська мова» на етапі формування в здобувачів освіти умінь і навичок читання та письма як складових мовленнєвої компетентності | 4 | 4 | Вовченко Л.П., тренер, учитель Херсонської гімназії №1 Херсонської міської ради, Харинюк О.В. тренер, учитель Херсонської гімназії №1 Херсонської міської ради | ||
2.3. Теоретико-методологічні та методичні основи викладання математики за науково-педагогічним проектом «Інтелект України» | 2 | 2 | 4 | Вовченко Л.П., тренер, учитель Херсонської гімназії №1 Херсонської міської ради, Харинюк О.В. тренер, учитель Херсонської гімназії №1 Херсонської міської ради | |
2.4. Методика роботи і організація ранкових зустрічей за науково-педагогічним проєктом «Інтелект України | 2 | 2 | Вовченко Л.П., тренер, учитель Херсонської гімназії №1 Херсонської міської ради, Харинюк О.В. тренер, учитель Херсонської гімназії №1 Херсонської міської ради | ||
2.5. Формування в учнів проєктних класів компетентності в галузі природничих наук, техніки і технологій на уроках «Я пізнаю світ» | 2 | 2 | 4 | Вовченко Л.П., тренер, учитель Херсонської гімназії №1 Херсонської міської ради, Харинюк О.В. тренер, учитель Херсонської гімназії №1 Херсонської міської ради | |
Разом годин на модуль | 6 | 12 | 18 | ||
Модуль 3. Діагностико-аналітичний | |||||
3.1. Захист індивідуального/групового проєкту «Мій урок у проєктному класі» | 4 | 4 | Слободенюк Л.І., к.психолог.н., доцент кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освіти; Вовченко Л.П., тренер, учитель Херсонської гімназії №1 Херсонської міської ради. | ||
Разом годин на модуль | 4 | 4 | |||
Разом по модулях | 12 | 14 | 4 | 30 |
- знання і розуміння сучасних тенденцій розвитку освіти; соціально-правових основ, законодавчих актів у сфері освіти; основних механізмів реалізації компетентнісного підходу в освіті; способів реалізації інтеграційного підходу в навчанні учнів початкової школи; особливостей освітньої програми науково-педагогічного проєкту «Інтелект України» як однієї з 10 освітніх програм, що пройшли передбачену чинним законодавством експертизу на відповідність Державному стандарту базової освіти та визнані такими, що можуть реалізовуватися в ЗЗСО України; педагогічних технологій, що застосовуються в освітньому процесі початкової школи Проєкту.
- уміння презентувати освітню програму Проєкту, розкривати її особливості як однієї з 10 освітніх програм, що реалізують Концепцію «Нова українська школа»;
- здатність здійснювати професійну діяльність на засадах компетентнісного, особистісно орієнтованого, інноваційного та інтегрованого підходів;
- уміння узагальнювати, оформлювати та презентувати результати діяльності щодо удосконалення освітнього процесу за програмою науково-педагогічного проєкту «Інтелект України» в початковій школі.