Edway
Відповідно до постанови КМУ № 800 З урахуванням професійного стандарту за професією «Вчитель»

«Формування медіаграмотності, навичок критичного мислення як ключових умінь ХХІ століття»

Метою програми підвищення кваліфікації вчителів початкових класів є формування теоретичної бази знань учнів з основ медіаграмотності і практичних навичок ефективної та безпечної взаємодії з інформацією, отриманою з медіаджерел, у тому числі з урахуванням використання засобів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у повсякденній практичній, зокрема, навчально-пізнавальній, діяльності учнів та їхньому міжособовому спілкуванні; навчання сприйняттю і переробці інформації, переданої каналами мас-медіа (в широкому тлумаченні), розвиток критичного мислення, умінь розуміти прихований зміст того чи іншого повідомлення, протистояти маніпулюванню свідомістю та пропаганді з боку мас-медіа.

«Формування медіаграмотності, навичок критичного мислення як ключових умінь ХХІ століття»

Розробники / розробниці програми:

Комінарець Т.В., к.ф.н., доцентка, завідувачка кафедри теорії й методики дошкільної, початкової освіти та мовних комунікацій Стребна О.В, к.п.н., доцентка, доцентка кафедри теорії й методики дошкільної, початкової освіти та мовних комунікацій

Напрями підвищення кваліфікації:

  • використання інформаційно-комунікативних та цифрових технологій в освітньому процесі, включаючи електронне навчання, інформаційну та кібернетичну безпеку
  • емоційно-етична компетентність
  • мовленнєва, комунікаційна компетентність

Форма підвищення кваліфікації:

  • інституційна (очна/денна)

Види підвищення кваліфікації:

  • курси (навчання за програмами підвищення кваліфікації)

Цільові авдиторії:

  • Вчитель

Перелік загальних компетентностей:

  • Громадянські та соціальні компетентності
  • Культурна компетентність
  • Лідерська компетентність
  • Підприємницька компетентність

Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:

  • ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
  • ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
  • ЗК.03. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження (культурна компетентність)
  • ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
  • ЗК.05. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність)

Перелік професійних компетентностей:

  • Початкова школа

Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:

  • A1. Мовно-комунікативна компетентність
  • A1.1. Здатність забезпечувати здобуття учнями освіти державною мовою
  • А2. Предметно-методична компетентність
  • А2.3. Здатність здійснювати інтегроване навчання учнів
  • А2.4. Здатність добирати і використовувати сучасні та ефективні методики і технології навчання, виховання і розвитку учнів
  • АЗ. Інформаційно-цифрова компетентність
  • АЗ.1. Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію, оперувати нею у професійній діяльності
  • АЗ.2. Здатність ефективно використовувати наявні та створювати (за потреби) нові електронні (цифрові) освітні ресурси
  • А3.3. Здатність використовувати цифрові технології в освітньому процесі
  • Б2. Емоційно-етична компетентність
  • Б2.1. Здатність усвідомлювати особисті відчуття, почуття та емоції, потреби, керувати власними емоційними станами
  • Б2.2. Здатність конструктивно та безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
  • Г1. Прогностична компетентність
  • Г1.1. Здатність прогнозувати результати освітнього процесу
  • Г1.2. Здатність планувати освітній процес
  • Г2. Організаційна компетентність
  • Г2.1. Здатність організовувати процес навчання, виховання і розвитку учнів
  • Г2.2. Здатність організовувати різні види і форми навчальної та пізнавальної діяльності учнів
  • Д1. Інноваційна компетентність
  • Д1.1. Здатність застосовувати наукові методи пізнання в освітньому процесі
  • Д1.2. Здатність використовувати інновації у професійній діяльності
  • Д3. Рефлексивна компетентність
  • Д3.1. Здатність здійснювати моніторинг власної педагогічної діяльності і визначати індивідуальні професійні потреби

НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН 

(очна/дистанційна форма навчання)

 


 

 

З м і с тВЛПС 
Модуль 1. Інформаційно-мотиваційний
1.1.

Теоретичні основи медіаграмотності

 

44  
1.2.Медіаосвіта (медіаграмотність) як навчальна дисципліна закладу  освіти.4  4
Модуль 2. Професійно-діяльнісний
2.1.

Місце медіаосвіти (медіаграмотності) у процесі підвищення кваліфікації педагогічних  працівників.

 

2  2
2.2.

«Основи медіаграмотності: взаємодія з медіа» для учнів 1 – 4 класів початкової школи

 

4 22
2.3.

Стан та перспективи впровадження медіаграмотності в освітню діяльність закладів загальної середньої освіти та закладів післядипломної педагогічної освіти.

 

22  
2.4.

Медіаосвіта як засіб розвитку критичного мислення.

 

2 2 
2.5.

Медіапедагогіка і основи медіаграмотності як психолого-педагогічна складова підготовки здобувачів освіти

 

2 2 
2.6.

Що таке критичне мислення?

Формування навичок критичного мислення при роботі з різними видами інформації та з різними джерелами інформації.

 

422 
2.7.

Ключові уміння 21 століття: спілкування та співпраця.

 

2 2 
2.8.

Методи критичного мислення. Знаємо-хочемо дізнатися-дізналися. Лінія цінностей. Твір-п’ятихвилинка тощо.

 

2 2 
Модуль 3. Рефлексивно-аналітичний
3.1.Тестування2 2 
 Разом 308148

 

Усвідомлення сутності та значущості формування медіаграмотності в сучасному світі. 

Розвинути уміння визначати умови розвитку критичності мислення: створення середовища спілкування, проведення дискусій, диспутів, «мозкових» атак та ін. Розумітися на  аналізі впливу медіатекстів на здобувачів освіти. Уміти ураховувати специфіку сучасних засобів масової інформації під час освітнього процесу.

Розуміння поняття «критичного мислення», неординарних проблем, принципів активного навчання та критичного мислення. Ознайомити вчителів із методами формування критичного мислення в учнів початкової школи. Розкрити важливість використання інструментарію розвитку критичного мислення на уроках.

Рефлексія. Зворотний зв’язок. Виявлення рівня сформованості компетентностей. Планування подальшої педагогічної діяльності.