ПРОГРАМА фахового підвищення кваліфікації педагогічних працівників класів (груп) з інклюзивним та інтегрованим навчанням закладів освіти
Мета програми полягає у формуванні компетентностей педагогічних працівників закладів освіти, необхідних для ефективної роботи в інклюзивному освітньому середовищі відповідно до існуючого нормативно-правового забезпечення, сучасного розуміння інклюзивного навчання

Суб’єкт підвищення кваліфікації:
Комунальний вищий навчальний заклад "Херсонська академія неперервної освіти" Херсонської обласної радиРозробники / розробниці програми:
Юдіна О.В. – завідувачка ресурсним центром підтримки інклюзивної освіти КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», викладач кафедри теорії й методики виховання, психології та інклюзивної освітиНапрями підвищення кваліфікації:
- розвиток професійних компетентностей (знання навчального предмета, фахових методик, технологій)
Форма підвищення кваліфікації:
- інституційна (очна/денна)
Види підвищення кваліфікації:
- курси (навчання за програмами підвищення кваліфікації)
Цільові авдиторії:
- Асистент вихователя
- Асистент вчителя
Перелік загальних компетентностей:
- Громадянські та соціальні компетентності
- Культурна компетентність
- Лідерська компетентність
- Підприємницька компетентність
Загальні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- ЗК.01. Здатність діяти відповідально і свідомо на засадах поваги до прав і свобод людини та громадянина; реалізувати свої права і обов’язки; усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку (громадянська компетентність)
- ЗК.02. Здатність до міжособистісної взаємодії, роботи в команді, спілкування з представниками інших професійних груп різного рівня (соціальна компетентність)
- ЗК.03. Здатність виявляти повагу та цінувати українську національну культуру, багатоманітність і мультикультурність у суспільстві; здатність до вираження національної культурної ідентичності, творчого самовираження (культурна компетентність)
- ЗК.04. Здатність до прийняття ефективних рішень у професійній діяльності та відповідального ставлення до обов’язків, мотивування людей до досягнення спільної мети (лідерська компетентність)
- ЗК.05. Здатність до генерування нових ідей, виявлення та розв’язання проблем, ініціативності та підприємливості (підприємницька компетентність)
Перелік професійних компетентностей:
- Інше: знання індивідуальних методів навчання дитини задля забезпечення цілісного розвитку її особистості
Професійні компетентності вчительства за професійним стандартом:
- АЗ. Інформаційно-цифрова компетентність
- А3.3. Здатність використовувати цифрові технології в освітньому процесі
- Б1. Психологічна компетентність
- Б3. Компетентність педагогічного партнерства
- В1. Інклюзивна компетентність
- В1.1. Здатність створювати умови, що забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища
- В1.2. Здатність до педагогічної підтримки осіб з особливими освітніми потребами
- В1.3. Здатність забезпечувати в освітньому середовищі сприятливі умови для кожного учня, залежно від його індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів
- Д1. Інноваційна компетентність
- Д1.1. Здатність застосовувати наукові методи пізнання в освітньому процесі
- Д1.2. Здатність використовувати інновації у професійній діяльності
- Д1.3. Здатність застосовувати різноманітні підходи до розв’язання проблем у педагогічній діяльності
- Д3. Рефлексивна компетентність
- Д3.1. Здатність здійснювати моніторинг власної педагогічної діяльності і визначати індивідуальні професійні потреби
НАВЧАЛЬНО - ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН ФАХОВОГО ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ КЛАСІВ (ГРУП) З ІНКЛЮЗИВНИМ ТА ІНТЕГРОВАНИМ НАВЧАННЯМ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ
Модулі, теми занять | |||||
Лекції | Практичні | Семінарські | Всього | ||
1. ІНФОРМАЦІЙНО-МОТИВАЦІЙНИЙ МОДУЛЬ | |||||
1.1. Реалізація ідеї інклюзії в освіті: вітчизняний і світовий досвід | 2 | 2 | 4 | ||
1.2. Розвиток громадянських компетентностей учнів Нової української школи | 2 | 2 | 4 | ||
Всього передбачено годин за планом | 4 | 4 | 8 | ||
2. ПРОФЕСІЙНО-ДІЯЛЬНІСНИЙ МОДУЛЬ | |||||
2.1. Інклюзивна освіта: концепти та актуальні тенденції | 2 | 2 | 4 | ||
2.2. Професійне співробітництво в інклюзивному закладі освіти | 2 | 2 | 4 | ||
2.3. Індивідуальна програма розвитку дитини з особливими потребами в умовах інклюзивного навчання | 4 | 4 | |||
2.4.Психологічна готовність педагога до впровадження інклюзії в сучасні заклади освіти | 2 | 2 | 4 | ||
2.6. Особливості організації інклюзивного освітнього середовища: принципи універсального дизайну та розумного пристосування, ресурсна кімната, медіатека | 2 | 2 | 4 | ||
Разом годин на модуль | 8 | 12 | 20 | ||
3. РЕФЛЕКСИВНО-АНАЛІТИЧНИЙ МОДУЛЬ | |||||
3.1. Підсумковий контроль | 2 | 2 |
Будуть знати: про досвід впровадження інклюзивного навчання в закладах освіти України та світу
Будуть знати: сутність основних демократичних понять, місце громадянських компетентностей у Концепції НУШ
Будуть знати: сутність і зміст поняття «інклюзивна освіта», переваги інклюзивної освіти для усіх учасників освітнього процесу, законодавство України щодо забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на якісну освіту
Будуть знати: командний підхід як одна з умов запровадження інклюзивної освіти.
Завдання та основні функції учасників команди супроводу. Організація роботи команди супроводу: надання психолого-педагогічних і корекційно-розвивальних послуг. Норми та правила ведення педагогічної документації
Будуть знати: нормативне забезпечення, що регламентує створення ІПР. Структура і функції ІПР. Визначення навчальних цілей і завдань. Відповідність критеріям «SMART». Визначення пріоритетності навчальних цілей. адаптацій і модифікацій під час планування освітнього процесу
Будуть розуміти: значення різних почуттів і їхній вплив на психологічну готовність педагога до освітнього процесу і міжособистісної взаємодії з дітьми з особливостями психофізичного розвитку і їхніми батьками
Будуть знати: поняття та основні стратегії розбудови інклюзивного освітнього середовища за принципами універсального дизайну навчання та його розумного пристосування, важливості безбар’єрного навчання в контексті українського законодавства